Hamburger menü
magyar
HU

Kontakt és más ekcéma fajtái, kezelése, elkerülése

Bőrgyógyász fényképe

Dr. Kósa Péter

Ekcéma előfordulása, tünetei és fajtái

Ha a bőr felszíne begyullad, mely során rendszerint hólyagok, bőrpír, duzzanat, nedvedzés, pörkképződés, hámlás és viszketés jelenik meg, ekcémáról beszélünk. Amennyiben bőrrel érintkező anyagok váltják ki, akkor kontakt ekcémának nevezzük.

Az ekcémát kiváltó anyaggal érintkezés után pár nappal jelentkeznek a tünetek. Néha előfordul, hogy ez egy hosszabb idő, lehet akár egy-két hét is. A beteg azt tapasztalja, hogy a bőre kipirosodik majd megduzzad és kis hólyagok jelennek meg, melyek viszketnek, kifakadnak és váladékoznak. Amikor megszüntetjük a kiváltó okot, a tünetek még pár napig súlyosbodnak és több hét is eltelhet míg megszűnnek. Habár az ekcéma először ott jelentkezik, ahol a kiváltó ok a bőrrel érintkezésbe került, ez átterjedhet később a test bármely részére.

Okai és fajtái

A bőrgyulladást vegyi anyagok, irritáció vagy allergiás reakció okozhatja.

Az allergiát hétköznapi használatban lévő anyagok váltják ki általában:

• Nikkelt és krómot tartalmazó ékszerek, bizsuk, fém óraszíjak, övek csatja vagy farmer gombok
  • Műszálas anyagok, mint például nylon
  • Gyógyszerek, mint például az antibiotikumok vagy helyi érzéstelenítők
  • Kozmetikai szerek, lásd kéz-, arc-, testápoló krémek, samponok és hajfestékek, körömlakkok, púder, rúzs, fogkrém
  • Egyéb vegyi anyagok, mint például bizonyos ragasztók vagy akár a cement

Speciális változata a fotóallergiás kontakt ekcéma. Akkor jelenik meg, ha a beteg bőre bizonyos anyagokkal érintkezik, amitől fényérzékeny lesz, majd ezután napsütés éri. Okozhatják egyes parfümök, borotválkozás utáni szerek, antibiotikumok, kátrány, olaj, paradox módon egyes fényvédők, valamint furokumarin tartalmú növények levelével való érintkezés is (például zeller, petrezselyem, citrusfélék, sárgarépa, füge) is.

Azonosítása

Általában több bőrtesztre van szükség, amely során gyanús allergének közvetlen érintkeznek a bőrrel. A reakció kialakulásáról és annak nagyságából következtetni lehet az allergia súlyosságára.

Kezelése

Minden esetben fel kell kutatni a kiváltó allergént és lehetőleg teljes mértékben ki kell iktatni. Előfordulhat, hogy fodrászoknál, vegyiparban festékkel, ragasztóval vagy gyógyszerekkel dolgozóknál ez komoly gondot okozhat. Gyakran alakul ki ekcéma kőműveseknél a cementben lévő króm miatt.

Helyi illetve szükség esetén belsőleges kezelést és lehet alkalmazni.

• A helyi kezelés általában gyulladáscsökkentő és fertőtlenítő hatású. A gyulladt területre helyezhetünk hűtőborogatást, majd fertőtlenítő kenőcsökkel, ecsetelőkkel kenjük be. Emellett lokális gyulladáscsökkentő kezelés is indokolt lehet.
  • A belsőleges kezelést a viszketés és allergiás gyulladás ellen adjuk. Ezek általában második generációs, nem álmosító antihisztamin készítmények, melyeket hosszabb ideig is lehet szedni.
  • Igazán súlyos kontakt ekcéma esetén szteroid tartalmú tabletták szedése is indokolt lehet.

Nagyon fontos, hogy saját magát senki ne gyógyítsa! Súlyos következményei lehetnek a szteroid tartalmú gyógyszerek vagy krémek szakszerűtlen alkalmazásának.

Megelőzés

• A legfontosabb tényező az allergének elkerülése.
  • Ápolja, hidratálja bőrét, így azon mérsékeltebb a bőrreakció, ha ki is alakul. A kiszáradt, ápolatlan bőrön a kontaktekcéma mindig súlyosabb tüneteket okoz.
  • Részesítse előnyben a gyors zuhanyzást a hosszú fürdőkkel szemben.
  • Ritkítsa ezek számát is: hetente kétszer-háromszor zuhanyozzon, amennyiben foglalkozása ezt lehetővé teszi.
  • Válasszon természetes alapanyagú, semleges kémhatású, kímélő szappant vagy tusfürdőt, amely megtartja a bőr természetes zsír- és faggyútartalmát.
  • Általában az antibakteriális szappanok jobban szárítanak, előnyösebbek a gélek és folyékony szappanok. Csak azokon a testrészeken használja az antibakteriális mosakodó szereket, amelyek valóban tisztításra szorulnak.
  • Mosakodás után tenyerével húzza le a maradék vízcseppeket és a törölközővel csak dörzsölés nélkül, finoman törölje/itassa le a maradék nedvességet.
  • Közvetlenül mosakodás után vigyen fel hidratáló krémet a bőrfelszínre. A krémezésnél szenteljen külön figyelmet a kiszáradásra hajlamos bőrterületeknek (arc, nyak, kéz, láb, könyök, térd.)
  • Nem ajánlott a száraz, viszkető bőrt vakarni. Érdemes a körmöket rövidre vágni, és viszkető kezekre éjszakára könnyű kesztyűt húzni. Előnyös lehet könnyen szellőző, puha pamut ruházat viselése.
Bőrgyógyász lista